Monday, October 09, 2006

Verjaardag van China

Afgelopen week, was een week van nationale feestdagen hier. Dit ter ere van de oprichting van de Volksrepubliek. Maandag t/m woensdag waren vrije dagen. Al gold dat voor mij alleen voor maandag en dinsdag, maar dat mocht de pret niet drukken. Zondag zijn we naar Chaoyang Park geweest. Een groot park bij mij in de buurt. Het bleek een combinatie tussen een park en een pretpark.

We hebben een tijd rondgewandeld. We waren een ware bezienswaardigheid. Iedereen keek naar ons en we zijn uitgebreid, gevraagd en ongevraagd, op de foto gezet. We hebben er verder een heerlijke dag doorgebracht. Een van de hoogtepunten was toch wel het ritje in de botsauto's!!! Dat was toch zeker 15 jaar geleden.

De vrije dagen doorgebracht met lekker luieren in het park. Heerlijk lezen en genieten van het mooie weer. Ook hier begint de herfst binnenkort en dat zal gepaard gaan met een stuk minder weer dan we de afgelopen tijd hier hebben gehad.

Verder zijn we begonnen met de eerste Chinese lessen en ik kan in alle eerlijkheid zeggen, dat valt niet mee... Ik zeg een woord bijv. drie keer (voor mijn gevoel) hetzelfde, maar blijkt de toon telkens weer anders te zijn. Daarnaast heeft zo ongeveer elke Chinees woord minstens 6 betekenissen en zijn de verschillende beginklanken wel erg subtiel qua verschil.
Maar goed, er is wat progressie te merken. Bepaalde dingen lukken al aardig, maar het is nog maar heel beperkt.




3 Comments:

At 9:06 AM, Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

 
At 10:26 AM, Anonymous Anonymous said...

Hee Juri! Via Hyves kwam ik op je site terecht, leuk om over je belevenissen aan deze kant van de wereld te lezen! Heel herkenbaar allemaal ;-) Ik ben Cantonees aan het leren en ik kan je verklappen, dat is nog moeilijker! In plaats van 4 tonen zijn er in het Cantonees 6, zucht.. Maar ik heb het er graag voor over als ik de verbaasde blikken van de Chinezen zie als ik Cantonees praat :-)

geniet er nog van daar!

leoniek (een andere 'gwaailo' = witte geest, maar voor jou 'ang mo' geloof ik...)

 
At 7:56 PM, Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

 

Post a Comment

<< Home