Wednesday, November 08, 2006

Kapotte geisers en andere avonturen

Eenmaal terug in Beijing wachtte mij echter een vervelende verrassing. nl. een kapotte geiser/ verwarmingsketel. Door een lekkage ergens in het plafond van mijn keuken was er water in de ketel gelopen en was er kortsluiting geweest. Resultaat: Kapotte printplaat à 3000 yuan (€300). Ik dacht nog heel naïef: "makelaar/ huisbaas bellen en repareren die handel."

Inmiddels een week verder is het nog steeds kapot, zijn ze al drie keer bij me over de vloer geweest met vier man, hebben we uren staan praten met de makelaar en anderen en is er niemand die het wil betalen. De onderhoudsmaatschappij doet niks zonder geld, de financiële afdeling van de makelaar betaalt pas als er een factuur is en die wordt pas uitgeschreven op het moment dat er betaald is... Dit alles bij een gemiddelde temperatuur van zo'n 2 graden als het avond wordt en ik dus zonder warm water en verwarming zit!! Oh als extra handicap: iedereen behalve ik spreekt Chinees! Mijn reddende engel is King Fo, zij voert alle gesprekken, godzijdank. Vandaag heb ik de hulp van de ambassade ingezet en dat lijkt de boel een beetje vlot te trekken, maar ik geloof het pas op het moment dat ik weer onder een warme douche sta...

Gelukkig ook goed nieuws. Ik heb inmiddels het hoofd van de economische afdeling van het consulaat-generaal in Guangzhou ontmoet, een erg aardige man. Hij vertelde me dat er waarschijnlijk woonruimte voor me gevonden kan worden in een appartementencomplex op 5 minuten lopen van de ambassade. Dat zou hij voor me uitzoeken! Ook komt iemand me ophalen van het vliegveld en heeft dan hopelijk ook al de sleutel van het appartement! Verder had hij veel leuke verhalen over de provincie Guangdong en over Guangzhou zelf dus dat was leuk om te horen.

Verder heb ik weer het één en ander kunnen bezoeken. We zijn met een groep naar een dorpje geweest ten noordwesten van Beijing, dat nog helemaal in de oude Ming-stijl is gebouwd. Het lag in een prachtige bergachtige omgeving en bestond uit een groep Courtyard huizen met smalle weggetjes er tussen door, erg mooi. Helaas nog geen foto's, hopelijk volgen die snel. Ook hebben we een soort survivaltocht gemaakt door de bergen daar, een heel avontuur!!

Ook heeft King Fo mij rondgeleid op de campus van Peking University, de universiteit waar zij een jaar heeft gestudeerd. De campus is echt een dorp op zich en je voelt je echt totaal niet meer in de grote stad. Compleet met een park met een meer! Overigens schijnt de campus van een andere grote universiteit in Beijing nog twee keer zo groot te zijn. De nabij gelegen wijk Wudaoko is ook erg leuk om te zien, het is veel "Chineser" dan het district waar ik woon. Het is ook meer op studenten ingericht.

3 Comments:

At 8:45 AM, Anonymous Anonymous said...

He Jur,

Wat een drama zeg. Veel succes met je geiser en goed dat je nu toch de ambassade ingezet hebt! Elke dag douchen met koud water geeft toch een aparte dimensie aan je dag, haha.

Liefs Marloes

 
At 9:44 PM, Anonymous Anonymous said...

He Jur, en Marloes maar lekker warm douchen! Wij ook weer inmiddels!!! Het verhaal doet me even denken aan een wastafel ergens in Vietnam! Wie gaat dat nou betalen???
Sterkte en leifs, Lien

 
At 8:07 PM, Anonymous Anonymous said...

Hoi Juri,

warm douchen is voor mietjes......Tja je moet toch wat verzinnen om t leuk te houden.
Nee zonder gein: balen joh van je geiser, hopelijk komt alles snel goed!

Groetjes hanneke

 

Post a Comment

<< Home