Wednesday, November 08, 2006

"Waarnemend TWA China"

De komende twee weken ben ik een soort van "waarnemend TWA." Gedurende deze weken zitten de heren van TWA China (m.u.v. mij dus) in Nederland voor o.a. de najaarsconferentie. Ik heb me dan ook voor deze tijdelijke "promotie" een nieuw kantoor aangemeten! Beter uitzicht, betere inrichting en niet te vergeten, dichter bij de koffie!! Tja wel even een meter of drie verschil...

Het begon maandag al gelijk goed. TWA heeft hier een eigen computernetwerk, hierop komen o.a. de vragen binnen die aan TWA China worden gesteld. Dit netwerk werkte opeens niet goed meer. Normaal gesproken geen probleem want we hebben hier Jaap! Jaap is de techneut van het stel, hij fikst het allemaal wel weer, maar ja die zit nu dus in Nederland. Daarnaast staat de computer, die als server dient, op de kamer van Eric. Normaal gesproken geen probleem, ware het niet dat zijn kantoor tijdelijk wordt bewoond door mensen van Buitenlandse Zaken die de interne beveiliging controleren. Zij hadden de kamer afgesloten en dus kon ik niet bij die server... Uiteindelijk (eind van de middag) bleek het zo opgelost overigens, iemand had de server uitgezet...

Verder heb ik een leuk klusje voor de economische afdeling. Afgelopen maandag was EU Commissaris Mandelson hier om te praten over economische betrekkingen met China. Dit was de eerste keer, na het uitkomen van de position paper van de EU over China, waarin voor het eerst een wat scherpere toon wordt gebruikt. Eén van de hete hangijzers bij het zaken doen in China is en blijft intellectueel eigendom en de handhaving van de wetgeving m.b.t. de bescherming hiervan. De uitkomsten worden vandaag in EU kring nabesproken en ik mag de Nederlandse ambassade vertegenwoordigen. Erg leuk, vooral ook omdat ik ook net een artikel heb geschreven over intellectueel eigendom in China. Daarnaast ben ik begonnen met de opzet voor mijn onderzoek in Guangdong.

Eigenlijk wel vreemd om te bedenken dat mijn tijd in Beijing er al weer bijna op zit. Er is nog zoveel dat ik niet gedaan heb en/ of gezien heb, ik mag wel opschieten...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home