Thursday, December 07, 2006

Goodbye Beijing, hello Guangzhou

Het vertrek op vrijdag liep, op wat inpakstress na, soepel. Op het vliegveld ging het ook goed en voor dat ik het wist zat ik al weer in het vliegtuig. Blijkbaar zag ik er niet uit als "first-class" passagier, want pas na goed bekijken van mijn boardingpass mocht ik de first-class gang door naar het vliegtuig. Eenmaal daar was het goed geregeld. Vlucht verliep zonder noemenswaardige dingen, al was er tot drie keer toe reclame tijdens de film! Als ze daarmee gaan beginnen, wordt het toch wel erg storend hoor...

Eenmaal op Guangzhou Airport, had ik mijn koffer al vrij snel en kon ik in de klaarstaande auto stappen. Raymond, de chauffeur, heeft me al wat verteld over Guangzhou en heeft me de sleutels van het appartement overhandigd. De eerste indruk van Guangzhou was al gelijk positief. Veel groener dan Beijing, althans in het straatbeeld. Vooral de palmbomen was even wennen.

Bij Central Plaza, het complex waar ik in woon, aangekomen stond Evert van het Consulaat Generaal (CG) al te wachten. Het is een mooie plek en het appartement is geweldig! Het is een stuk groter dan het appartement in Beijing, heeft een balkon en is een stuk nieuwer. Belangrijkste is misschien nog wel dat het warm water het doet en de douche geweldig is!

Na een korte inspectie van het appartement, ben ik met Evert naar het CG gelopen. In 10 min waren we er al, prima geregeld dus. Het CG zit in het Guangdong International Hotel, 200 meter hoog, schoon aan de haak! Het CG is echt heel anders dan ik had verwacht. Het is nl. veel groter dan ik dacht en totaal anders qua opbouw. Meteen was overigens duidelijk dat er een hele goede sfeer heerst, dus dat is altijd prettig binnenkomen.

Na kennisgemaakt te hebben met de consul generaal, Rob, hebben we even een rondje gemaakt door het CG en iedereen ontmoet.
De werktijden zijn hier wel relaxt, van 8.30 tot 17.00, dus aan het eind van mijn rondje, zat de werkdag erop. Samen met Evert ben ik een biertje gaan drinken, later kwam ook Constance, mijn flatgenoot en stagaire bij het CG, erbij.

Na de borrel ben ik met Evert wat gaan eten (ik heb weer seafood gegeten) en daarna naar mijn nieuwe huisje. Ik heb de boel een beetje op orde gemaakt en was net klaar toen Constance langkwam om te vragen of ik zin had om even mee te gaan naar de onderbuurman: de Irish Pub; Paddy Field. Blijkt dus op de begane grond te zitten en één van de hipste tenten in de stad te zijn! Eenmaal daar heeft Constance me voorgesteld aan een grote groep Nederlanders, die zaten allemaal in Guangzhou. Daarnaast nog een Amerikaanse, een Engelsman en twee Zweden leren kennen. Het werd al gauw gezellig en eindigde in een mooi avond op stap in Guangzhou. De traditie van Beijing is dus voortgezet, de eerste avond gelijk goed op stap!

3 Comments:

At 3:37 PM, Anonymous Anonymous said...

Hallo Juri, hier is oma. Gefeliciteerd met je verjaardag a.s. zondag. Ik heb met Gerda je weblog gelezen, zo zie ik nog wat van de wereld, dankzij internet en mijn kleinzoon.
Veel plezier met je verjaardag als Hans en Caroline er zijn!
Je oma (getypt door Gerda, die jou natuurlijk ook zeer van harte feliciteert)

 
At 4:01 AM, Anonymous Anonymous said...

WOW ! I can't understand a word you are writing, but according to the picture, it looks awesome.

take care
AJ

 
At 7:46 PM, Anonymous Anonymous said...

Hoi Juri,

heel erg leuk om al je verhalen weer te lezen! Ik wens je heel veel succes toe in... geen idee hoe je de plaatsnaam schrijft, maar daar!

groetjes hanneke

 

Post a Comment

<< Home