Sunday, December 03, 2006

Laatste week Beijing - Het weekend

De laatste week in Beijing zit er al weer op. Een zeer intensieve week. Het bezoek van Marloes was natuurlijk het hoogtepunt, het uitvalen van de stroomvoorziening (en daarmee het wegvallen van warm water) in mijn huis het dieptepunt.

Ik zal de week in een paar delen hier posten. Te beginnen met het weekend.

Zoals al hierboven aangeven kwam Marloes naar Beijing. Ze kon dan nog mooi voor een weekje Beijing bekijken met mij om vervolgens aan de slag te gaan in Shanghai. Om haar te ontvangen in een schoon appartement, was er nog wel een kleine schoonmaakactie nodig. Gewapend met de stofzuiger van King Fo ging ik aan de slag. Na ongeveer de helft te hebben gedaan, hield de stofzuiger er mee op. Al gauw bleek de stop gesprongen. Gewoon even de schakelaar terugzetten en klaar is Kees zou je zeggen, maar helaas...

Aangezien ik geen Chinees spreek heb ik dus weer King Fo in moeten schakelen om het onderhoudsbureau te bellen. Nadat ik Marloes op had gehaald van het vliegveld en ze even wat ging bijslapen, heb ik met King Fo de onderhoudsman gebeld. Al gauw bleek dat het niet zo gemaakt kon worden. De "expert" had nl. geen dienst, zondag wel.
Enige probleem: het ging geld kosten. Ik zag het lijk al drijven; weer twee weken geouwehoer over en weer voordat er iets gebeurd. Gelukkig ging het dit keer anders. Er werd een tijdelijk oplossing gevonden waardoor ik wel weer warm water had.

De dag erna kwam de "expert" en zouden zowel de huisbaas als de makelaar er zijn en dus zou ook alles financieel afgehandeld kunnen worden. Nadeel was wel dat we onze zondag kwijt waren voor het bekijken van Beijing. Wel hebben we nog een bezoekje kunnen brenegen aan de Lama Temple. De Lama Temple is een Tibetaanse tempel aan de noordkant van de tweede ring. Het is een zeer sfeervolle tempel en is stiekem nog best groot. De verschillende altaren met Boedda beelden worden werden flink gebruikt voor gebed. Bij de meeste hing een mysterieuze sfeer door de geur en rook van wierook, zoals op de foto is te zien. Het mooie van de Lama Tempel is dat je via een klein gangentje telkens weer bij een achterliggend tempelgebouw uitkomt, dan pas blijkt dat het best nog groot is. Zo zijn er vier "lagen" achter elkaar. Bij de tempels stonden ook Tibetaanse gebedswielen. Het schijnt geluk te brengen om deze rond te duwen, dus dat heb ik maar even gedaan, mijn electriciteit moest nog gemaakt worden, dus geluk kon ik wel gebruiken!!

Na deze prachtige tempel was het tijd om mijn "afgedwongen" geluk van het gebedswiel eens te testen: de reparatie!

Ze kwamen traditiegetrouw met vier man, eentje werken, drie kijken. Ook de makelaar had iemand meegenomen, dus samen met de huisbaas, King Fo, Marloes en ik, was het huis aardig vol. Gelukkig was de boel na zo'n anderhalf uur gemaakt en keerde de rust weer terug. In de tussentijd zijn we ook beziggeweest met het regelen van treinkaartjes naar Ping Yao, een stadje dat nog helemaal in de Ming stijl is gebouwd. Helaas kun je geen retourtje kopen in Beijing, dus we gaan op goed geluk naar Ping Yao en proberen daar kaartjes voor de terugreis te regelen.

's Avonds zijn we met David, zijn vriendin Lana en King Fo gaan Dim Summen, heerlijk!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home