Tuesday, January 02, 2007

Feestdagen in China

Zoals de meeste van jullie wel zullen weten, ben ik niet echt een december-feestdagen fan. Ik had dus geen behoefte aan grote kersttoestanden. Ik kreeg Ko op bezoek en we hebben lekker niks aan kerst gedaan. Wel erg gezellig gehad. We hebben heerlijk rustig aan gedaan.

Ik ben Ko eerst gaan ophalen van het vliegveld. Aangezien ik de enige blanke was die stond te wachten en hij de enige blanke die uit de poort kwam lopen hadden we elkaar al snel gevonden. Eenmaal bij mij thuis even de spullen gedropt, mijn borg eindelijk teruggekregen (King Fo nogmaals bedankt!) en nog een verjaardagscadeautje gekregen: een t-shirt met Chinese tekens erop (mijn favoriete gerecht om precies te zijn!).

Natuurlijk moest ik Ko mijn Ierse huiskamer laten zien en dus zijn we een biertje gaan drinken. Mijn nieuwe t-shirt trok veel aandacht, vooral Chinese vrouwen begrepen het niet helemaal dat ik met Gong bao ji ding (het gerecht) op mijn shirt liep...

Op eerste kerstdag hebben we wat in de buurt rondgelopen, we zijn naar het Park der Martelaren geweest. Daar was ik al even met Hans en Caroline geweest, maar het bleek vele malen groter dan het in eerste instantie leek. We hebben er uitgebreid rondgewandeld. Er bleek een sportschool in te zitten, compleet met zwembad. Natuurlijk mocht het meertje niet ontbreken. Ook een klein amusementsparkje was van de partij...

Tweede kerstdag zijn we eerst de tickets voor Ko gaan halen, hij had een kleine strandvakantie op Hainan geboekt. Daarna op pad, eerst naar museum van de graftombe van een koning. Mooi museum! Ze hadden er een tentoonstelling over de gevonden voorwerpen in de tombe. In de tijd van deze koning dacht men dat inpakken van een lichaam in jade het voor eeuwig zou bewaren. Dat bleek niet zo, maar heeft wel een pracht lichaamsgewaad uit jade opgeleverd!
Overigens werd de koning niet alleen begraven. In totaal zijn er zo'n 20 lichamen gevonden, van met name concubines, maar ook enkele eunuchen. Tja, de baas is dood, dus geen reden meer tot verder leven...

Na het museum zijn we doorgegaan naar Yue Xiu park. De vorige keer bleek het al enorm, maar nu bleek pas echt hoe groot dit park is. In totaal zo'n 98 hectare groot!
We zijn naar een aantal van de grote "attracties" in het park geweest, nl. het standbeeld van de vijf geiten/ rammen (zie een van de vorige posts voor uitleg), een gedenkteken voor Sun Yat-Sen (vader des vaderlands, met name Taiwan maar ook China) en een speciale toren (Zuhai).

Bijzondere van parken in China zit 'm overigens niet alleen in de inrichting, maar ook zeker in de recreatieve functie. Overal waar je kijkt zijn mensen in de weer met Tai Chi, badminton of dat "voetbadminton" Oude mannetjes zitten in de schaduw aan het Chinese schaakspel, er word ge-mah-yongd, gekaart, getafeltennist en bijgepraat.

Op weg naar de Zuhai Tower kwamen we langs het voetbal stadion, nieuwe grasmat zou geen overbodige luxe zijn. Als het de Gelredome geweest zou zijn, had ik gezegd leg dat veld weer even binnen...

Bij de Zuhai Tower werden we uitgenodigd om mee te doen met voetbadminton. Ko durfde niet, maar ik wilde het wel proberen. Dit tot groot vermaak van de locals natuurlijk. Het ging niet eens zo heel beroerd, al brengen zij met het grootse gemak hun benen in een onmogelijke positie om de "shuttle" te spelen en scheur ik bijna iets af als ik dat probeer. Na een paar mooie reddingen kreeg ik zowaar de handen op elkaar van de omstanders!

1 Comments:

At 10:49 AM, Anonymous Anonymous said...

Over dat voetbadmintonnen..ik heb wel een hele mooie actie-foto van jou gemaakt...waar is die???

Groetjes,

Ko

 

Post a Comment

<< Home