Tuesday, January 16, 2007

Shanghai

Dit weekend was het dan zover, eindelijk zou ik Marloes weer zien en wel in "haar" Shanghai. De vlucht verliep soepel, ik stond binnen 10 minuten bij de uitgang...geen Marloes!! Wat een hartelijk welkom he? Heb je elkaar zo lang niet gezien, is ze er gewoon niet... Ze bleek vast te zitten in het verkeer en was dus iets later. Na een gelukkig weerzien, zijn we op zoek gegaan naar een taxi. Wat bleek echter? De rij met wachtende was serieus zo'n 250 meter lang!!! Zoals het een inwoner van China betaamt, legde Marloes zich daar niet bij neer. Ze is op het parkeerterrein op zoek gegaan naar een taxi. Ik ben ondertussen braaf in de rij gaan staan, dit om de schijn hoog te houden dat we ons aan de regels zouden houden...

Eenmaal een taxi gevonden, belde Marloes mij en verliet ik mijn plek in de rij. Hoe lang ik er anders gestaan had durf ik niet te zeggen!

Marloes woont erg mooi. Mooi appartementje en erg goed gelegen! Bus en metro om de hoek, werk op loopafstand en gezellige restaurantjes te over in de buurt!

Op zaterdag zijn we richting de welbekende Bund gelopen. De Bund is dé boulevard aan de Hangpu Rivier. We zijn eerst langs het Shanghai Exibition Center gelopen, daar waar Marloes werkt. Geheel tegen mijn verwachting in, was dit een mooi complex! Niks hoge kantoortorens, maar een prachtig gebouw in Russische stijl. Dat tekent overigens ook Shanghai. Je ziet er erg veel hoogbouw natuurlijk, maar dan opeens is er een blok laagbouw dat uit het begin van deze eeuw of nog langer geleden stamt.

De wandeling bracht ons via People's Square in een (nog) drukker gedeelte van de stad. Ik geloof dat ik alle Chinezen nu wel gezien heb!!! Denk je de boel te kunnen ontvluchten door de metrostations als ondergrondse oversteekplekken te gebruiken, lopen er daar net zoveel mensen! Eeen van de missies van dit weekend was het vinden van de lonely planet van Maleisië. Ondanks de aanwezigheid van wel een vijftal grote boekhandels, helaas geen te vinden. LP's genoeg, zelfs eentje van Nederland, maar geen Maleisië.

Toen maar naar de Bund. Daar zag ik het plaatje wat zo bekend is van Shanghai, het uitzicht op Pudong (andere kant van de rivier). Bijzonder om nou eens in het echt te zien!

Op de terugweg kwamen we lang een boekwinkel die niet in de planet stond en besloten het er nogmaals op de wagen...en verdomd, daar hadden ze 'm! Helemaal tevreden zijn we wat gaan drinken met een collega van Marloes, Wouter. Dat was erg gezellig. We zijn daarna met de taxi doorgegaan naar het restaurant waar Marloes gereserveerd had. Na een flinke zoektocht ("Ik weet zeker dat het hier ergens is, ik ben er weleens langsgekomen met de taxi...") waren we er uiteindelijk en hebben we er heerlijk gegeten! Tot mijn grote verbazing hadden ze er Grolsch beugels! Geweldig restaurant dus!!

De volgende dag zijn we op pad gegaan in de French Concession, genoemd naar het gebied waar de Fransen vroeger hun grondgebied hadden. Dat was ook regelmatig terug te zien in de bouwstijl van de huizen! Erg leuk en er zaten een paar juweeltje van huizen tussen. Jammere eraan was vaak wel dat de eigenaren meer geld hadden gestoken in het hekwerk om hun huis dan in het onderhoud van hun huis!! Na de wandeling was het helaas al weer tijd om mijn spullen te pakken en naar het vliegveld te vertrekken. Op het vliegveld wachtte echter een vervelende verrassing: mijn ticket bleek niet geldig!! Blijkbaar had de reisagent een verkeerd type ticket gebruikt en nu kon ik niet mee... Enige oplossing zou zijn, ter plekke een nieuw ticket te kopen. Bijkomend probleem was dat de incheckbalie 45 min voor vertrek sluit en het ongeveer 55 min voor vertrek was. Met hulp van een collega van het CG, heb ik het uiteindelijk geregeld gekregen, maar moest dus wel even 100 euro voor het ticket neertellen. Uiteindelijk ben ik veilig aangekomen in Guangzhou, zij het met vertraging van een half uur.

Het is echt voorbij gevlogen het weekend, maar dat krijg je als het zo geslaagd is, niet? Gelukkig is Marloes over ruim een week hier in Guangzhou, dus dan zien we elkaar weer!

2 Comments:

At 8:55 AM, Anonymous Anonymous said...

Hai Jur,

Leuk stukje! Kan ik mooi cpy pasten in mijn eigen verslag, hahah. En ik was maar 5 minuten te laat hoor, nou niet overdrijven...maar ik zal de volgende keer zeker op tijd zijn!!

 
At 1:04 PM, Blogger Unknown said...

Hoi Juri,

wederom een erg leuk verhaal! Jullie beleven een hoop in China en gelukkig ook veel samen! Tip: laat Marloes gewoon 10 min wachten op vliegveld straks... altijd baas boven baas he.. ;-)

Veel plezier en succes

groetjes hanneke

 

Post a Comment

<< Home