Monday, February 12, 2007

Jacobus over de vloer

Deze week stond, naast de vele interviews bij locale overheden en kennisinstellingen, in het teken van het bezoek van Jaap. Jaap is mijn twa collega uit Beijing en was mijn rots in de branding bij mijn aankomst in China. Omdat hij nou wel eens genoeg had van het mindere weer in Beijing (en hopelijk ook omdat hij mij weer eens wilde zien :-)) is hij me een aantal dagen komen opzoeken.

Aangezien ik donderdag aan het eind van de middag nog op bezoek ging bij de Chinese Academy of Sciences voor een interview, heeft Jaap zich overdag alleen moeten vermaken. Donderdagavond moest natuurlijk de lokale Gong Bao Ji Ding getest worden (is natuurlijk goed bevonden). 's Avonds zijn we nog even wat gaan drinken met Ewout. Het leek wel NL'se avond in de Paddy, want we stonden op een gegeven moment met zo'n 10 man bij elkaar (waarvan er zo'n 8 nieuw voor me waren), erg geslaagd!

Vrijdagochtend had ik nog een interview, maar vrijdagmiddag zijn Jaap en ik op pad gegaan. We zijn naar de Sun Yat-sen Memorial gelopen. Mooi gebouw overigens, maar verder weinig te beleven. We zijn verder gegaan naar Shamian Island, het koloniale gedeelte van Guangzhou en hebben daar een tijdje rondgelopen. Na even een terrasje te hebben gepikt zijn we weer teruggegaan naar huis. 's Avonds stond er nl. een diner/ uitgaansavond op de planning met de NL'se groep. Floris, Bas en Alwin hadden inmiddels gehoord van de nieuwe camera en wilden alles weten want zij wilden ook zo'n camera. Overigens bleek dat Jaap 'm ook heeft (en ook in HK heeft gekocht). Bas zou de dag erna naar HK gaan en daar voor zichzelf en voor Floris een camera gaan halen...
De avond zelf was erg geslaagd. We zijn flink op stap geweest en hebben ons erg goed vermaakt in diverse clubs in Guangzhou!

Zaterdagmiddag ;-) zijn we op pad gegaan naar een park ter nagedachtenis aan de gevallenen van de Kuomintang. De Kuomintang heeft in de strijd tegen de communistische partij het onderspit moeten delven, maar desondanks dus wel een memorial park (al vraag ik me af of Jaap en ik nu niet geregistreerd staan als mogelijke subversieve elementen). Aangezien ik ook in de communistische tegenhanger ben geweest, vond ik, met het oog op de "objectiviteit", dat dit park met een bezoek vereerd moest worden. Het bleek zeer de moeite waard. We hebben er een tijd rondgewandeld en hebben er naast een tai chi zwaard dans, ook het vrijheidsbeeld kunnen bewonderen. Bovenop het gedenkteken stond nl. een replica van het welbekende beeld uit New York.

Zondag was het tijd voor een bezoek aan de lokale dierentuin. Dit bood niet alleen de kans om eens goed te oefenen met de nieuwe camera, maar ook om nou eindelijk eens een reuzenpanda in het echt te zien! Los van de af en toe rare dingen die we zagen (zoals een serie hokken waar honden in te zien waren) was het een aardige dierentuin. Vooral de verzameling roofdieren was uitgebreid. Tijgers, luipaarden, jaguars, leeuwen, zwarte panters etc. Opvallend was hoe actief (lees "zenuwachtig") ze waren. In NL zijn tijgers bijv. nooit vooruit te branden, maar hier...

Overigens was er hier bijna een slachtoffer gevallen bij een tijger, al was dat niet zoals in Belgiƫ (een Belgische is omgekomen door een jachtluipaard las ik de dag erna). Een jongetje gooide telkens snoepballen in de kooi en geen van zijn ouders greep in. Daarom stond ik toch even op het punt het jongetje die kooi in te gooien...maar het mocht niet van Jaap.

Het typeert wel de manier waarop veel Chinezen zijn. Overal zag je dingen in de kooien liggen, van fruit tot lege noodlebakjes. Overal staan bordjes, maar niemand houdt het in de gaten. In de berenkuil was het zelfs zo dat de beren op hun achterpoten stonden te bedelen om voedsel, terwijl de muur van hun verblijf volstond met plaatjes dat ze niet gevoerd mochten worden.

Zoals al gezegd heb ik de gelegenheid ook aangegrepen om te oefenen met de camera. Dat ging met wisselend succes maar er zijn een aantal mooie plaatjes uitgekomen. Een van deze foto's zie je hier. Na de dierentuin hebben we lekker gegeten en hebben onze voeten wat rust gegund, wat hard nodig was na al dat rondlopen. Jaap is maandag weer naar Beijing vertrokken. Bedankt Jaap, was zeer geslaagd!

1 Comments:

At 11:14 PM, Blogger Unknown said...

Hoi lieve Joepie,
Heb net even uitgebreid bijgelezen! Mooie verhalen en foto's hoor. Gelukkig Chinees nieuw jaar he! Zo te zien heb je het geweldig naar je zin, ik kan me nog steeds nauwelijks voorstellen hoe het moet zijn om in China te wonen, maar het lijkt me een bizarre ervaring (waar je er natuurlijk nooit genoeg van kunt hebben). Geniet!
Liefs
Marjolijn

 

Post a Comment

<< Home