Thursday, February 01, 2007

Op pad, voor werk en plezier, deel 3

Zoals de titel al zegt, was het niet al fun and games. Na het fantastische weekend samen in HK, was het tijd om weer (tijdelijk) afscheid te nemen van Marloes. Om het afscheid te vergemakkelijken vertrok ik maandagochtend vroeg al, dus Marloes sliep nog half...

Ik ben met de metro naar de grens gegaan, ben overgestoken en stond meteen midden in het centrum van Shenzhen. Alles ging bijzonder snel dus ik was ruim op tijd. Monica, Chinese kracht van het consulaat, en ik hadden afgesproken bij het Shangri La Hotel. Ik heb onder het genot van een cappucchino en een plak cake het eerste interview nog eens voorbereid.

In totaal heb ik vier interviews afgenomen in Shenzhen. Drie daarvan bij de locale overheid. Toch een apart fenomeen hoor. We werden door buitenlandse zaken van de gemeente begeleid en zo, erg komisch. De gesprekken bleken erg nuttig, al was het duidelijk dat hoe hoger de Chinees in rang was die me te woord stond, des te minder leek hij er van te weten...

Het laaste interview was bij een net nieuw opgericht kennisinstituut. Het interview ging grotendeels in het Engels (!!) en was erg leuk. Vooral de bereidheid tot samenwerking was erg groot, dus wie weet wat daar uit kan voortvloeien.

De terugweg leek een groot vertragingsfestival te worden. Onze trein had een half uur voor vertrek al een half uur vertraging en treinen daarvoor hadden allemaal meer dan een uur vertraging. Nu is het zo dat je een treinkaartje koopt voor een specifieke trein en dus, dacht ik, moest je maar hopen dat het allemaal mee zou vallen met die vertraging. Gelukkig wist Monica beter, met ons "verkeerde" kaartje zijn we naar een andere trein (die al lang weg had moeten zijn) gelopen. We liepen helemaal naar het voorste treinstel. Bij de controle van de kaartjes melden ze alleen dat je geen stoel hebt, maar mag je wel doorlopen. De hele coupé bleek leeg en dus hebben we de hele reis gewoon kunnen zitten. Scheelde in totaal meer dan uur! Zo zie je maar, ook in China kun je het systeem ontduiken...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home