Tuesday, March 13, 2007

Vaarwel Guangzhou

Na het weekend werd het tijd om de verhuizing naar Shanghai te gaan regelen. Mijn plan was, mede omdat ik heel veel bagage heb, om me de trein naar Shanghai te gaan. Dat zo dan wel een lange reis zijn, maar het zou een groot deel overdag zijn en het zou door een deel van China gaan waar ik nog niet geweest ben.

Klinkt allemaal mooi, maar dan moet je natuurlijk wel eerst een kaartje kunnen krijgen. Voor een van de treinen die ik wilde pakken (woensdag vertrekken, donderdag aankomen) was er nog wel een paar kaartjes te krijgen, maar dat waren hard sleepers. Op zich niet erg, ware het niet dat het de bovenste bedden waren van drie en dan lig je tegen het plafond... Ook voor de treinen die de dag erna vertrokken waren er nog kaarten, maar dan kon Marloes mij niet op komen halen (wel handig met zoveel bagage) en de kaartjes waren niet alleen relatief duur, de treinreis bleek ook nog eens 10 uur langer dan ik dacht, 27 i.p.v. 17. Toen ook nog eens bleek dat de prijs voor overbagage bij het vliegen op een binnenlandse vlucht vrij laag was en de beschikbare tickets goed te betalen, was het oordeel snel geveld: vliegen!

Toen dat eenmaal geregeld was heb ik me geconcentreerd op het afscheid nemen van iedereen. Afscheid nemen is, zoals de meeste van jullie wel van mij weten, niet mijn sterkste onderdeel. Ik heb het maar liever gehad. Desondanks heb ik een leuk afscheid gehad. De BBQ van Alwin en Floris, afscheidseten met Ewout, afscheidsetentje bij mijn favoriete Chinese restaurantje, afscheid van Michelle en mijn "huiskamer" de Paddy Field en tot slot de afscheidslunch van het consulaat.

Het afscheid van het consulaat was erg hartelijk. Rob, de consul-generaal, hield een erg leuke speech. Daaruit bleek o.a. dat ik niet alleen het gevoel had één van het team te zijn, maar dat ook echt geworden was. Erg leuk om te horen natuurlijk.

Na van iedereen afscheid te hebben genomen op het Consulaat, heb ik alle bagage op me gehesen en ben richting het vliegveld vertrokken. Eenmaal daar ben ik gaan inchecken. De berekening was dat ik gezien mijn bagage zo'n 40 kilo bij me had. Dat zou me zo'n 400 yuan (= €40)extra gaan kosten. Mijn koffer bleek "slecht" 25 kilo en de rest hoefde ik niet in te checken!! Ik heb mijn 95 yuan overgewicht betaald en ben, gewapend met drie stuks handbagage (waaronder een trolley van 15 kilo) doodleuk het vliegtuig ingegaan en ben zo dus zeer "goedkoop" overgekomen...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home