Sunday, April 08, 2007

Werken

Deze week stond in het teken van werken. Allereerst natuurlijk mijn rapport. Door alle technische tegenslag moest ik toen ik hier aankwam dus helemaal opnieuw beginnen, maar uiteindelijk was het dan toch af. Ik heb het maar gelijk doorgemaild naar Eric en Evert. Had ik maar meteen gecontroleerd of ze het ook hadden ontvangen...

Verder heb ik van het rapport ook een artikel versie geschreven en een "tech-update" gemaakt. Daarin een kort verhaaltje over een neutron-splitsingsfaciliteit die in Guangdong gebouwd gaat worden.

Naast mijn twa activiteiten ben ik ook weer in de weer geweest voor VNU. Ik had de schone taak om tijdens de Domotex Asia (hele grote beurs over vloeren) een aantal internationale journalisten te begeleiden. Het begon op woensdag met de opening, ik was daar om kennis te maken met de journalisten. Helaas heb ik er slecht twee van de acht ontmoet. Wel heb ik nog een klus aangeboden gekregen als fotograaf voor een privé feest van de CFO (Chief Financial Officer) van VNU! Ze dacht (naar aanleiding van mijn optreden tijdens de world travel fair) dat ik een professioneel fotograaf was...

De volgende ochtend was er een ontbijtbijeenkomst, waar twee "sprekers" aanwezig waren om te vertellen over zaken doen in China en over de vloerenindustrie in China. Ondanks de lage opkomst van de journalisten was het toch wel een geslaagde ontmoeting. Na de ontbijtsessie heb ik de beurs in kwestie bezocht. Dat was wel even wat groter dan de WTF! Overigens was dit in een congrescentrum in Pudong, het "nieuwe" gedeelte van Shanghai (zeg maar de Waal-sprong van Nijmegen, maar dan groter). Op vrijdag mocht ik de dames en heren op sleeptouw door Shanghai nemen. Ik stond klaar om een aantal van hen mee te nemen vanaf de beurs, maar ze kwamen niet op dagen... Aangezien ik met drie Australische journalisten had afgesproken in het centrum ben ik dus maar vertrokken. De tour zelf was verder prima en de Australiërs, hoe kan het ook haast anders, waren erg leuke mensen. We hebben het urban planning museum bezocht en een riviercruise gemaakt. De laatste dag, zaterdag, hebben we een bedrijf bezocht dat parket en laminaat vloeren maakt. Erg bijzonder om te zien hoe er in China geproduceerd wordt. Het is letterlijk goedkoper op 10 mensen het werk met de hand te laten doen dan een machine aan te schaffen.

Gelukkig was de afsluiting van de "werkweek" een zeer geslaagde. Floris, een vriend van me uit Guangzhou was voor werk in Shanghai en drie mensen van EZ waren ook in town. We zijn met een groep eerst gaan eten en daarna op stap geweest, zeer geslaagd!!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home